Molenstraat 23, 3140 Keerbergen | 015 34 32 55 | info@slsconsult.be

Veel Gestelde Vragen

Met de veel gestelde vragen van SLS consult krijg je direct antwoord op je vragen. Staat je vraag niet in de veel gestelde vragen staat? Neem dan gerust contact met ons op. 

Een totale ontzorging voor al je bestanden, e-mails, apps, toestellen en bijhorende support waarmee voldaan wordt aan de meeste recente en geavanceerde normen aangaande security, werken van overal, backups, opleiding, updates, … Hiervoor gebruiken we bewezen technologie op basis van ‘best practices’ en dit aan een vaste prijs per maand.

Beschikbaarheid mogelijk van een KMO SUCCESS MANAGER om alles aan te sturen.

Zorgeloos en compleet!

Wij staan te wachten om je nieuwe IT collega te worden!

DE TOEKOMST VOOR KLEINE ONDERNEMINGEN

We spreken van de cloud wanneer je data raadpleegt die niet op je computer staan. Via het internet maak je verbinding met een server die eender waar kan staan, waarna je alle nodige data en software kan bekijken en gebruiken. De cloud en het internet zijn hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden, wat ineens de naam van deze technologie verklaart. Op oude representaties van netwerkopstellingen werd het internet immers steevast aangeduid met een wolkje: een cloud.

ZEKER EN VAST

De voordelen hiervan zijn legio: zo kan je er belangrijke documenten of bestanden wegschrijven. Mocht je eigen computer sneuvelen, dan blijven die bestanden bewaard. Omdat deze harde schijf via het internet toegankelijk is, is het handig en veilig om anderen toegang te geven tot deze opslagruimte. Zo wordt het heel eenvoudig om allerlei soorten grote bestanden te delen – van foto’s en video’s tot tekstbestanden, spreadsheets en presentaties met uw klanten, leveranciers, ea.

Daarnaast kan je ook gezamenlijk en zelfs gelijktijdig werken aan documenten. Dit vereenvoudigt samenwerken op afstand. Een ander voordeel is dat je documenten, spreadsheets of presentaties op ieder apparaat identiek zijn: cloudaanbieders
synchroniseren deze bestanden automatisch. Zo kan je op je tablet in de trein werken aan een tekstdocument en daar naadloos thuis mee verdergaan op de computer.

BETROUWBAARDER DAN JE LOKALE OPLOSSING?

Betrouwbaarheid slaat vooral op de stabiliteit van de systemen die je gegevens hosten en de beschikbaarheid van je gegevens. Niemand wil zijn gegevens opslaan op een storingsgevoelig systeem. Aanbieders proberen de storingsgevoeligheid van hun systemen te verminderen door ze redundant uit te voeren, vaak op hardwareniveau.

Redundant betekent dat alle kritische componenten van het systeem, bijvoorbeeld de stroomvoorziening, meervoudig – vaak dubbel – zijn uitgevoerd. Gegevens worden meestal op ten minste drie verschillende harde schijven opgeslagen.
Bovendien worden ze als het ware in stukjes gehakt en wordt elk stukje gecodeerd en op verschillende plaatsen opgeslagen.

Hoewel je aan de betrouwbaarheid van grote bedrijven als Google en Microsoft niet hoeft te twijfelen, ligt dat mogelijk anders bij sommige kleinere cloudaanbieders.

EERDER NIET 🙂

Wij voorzien niet in zogenaamde bedrijfssoftware (Teamleader / Exact / Kluwer Software / ...). Wij voorzien wel in de volledige begeleiding van jullie infrastructuur om deze softwares te implementeren. Ook kunnen wij de technische implementatie volledig ondersteunen.

WIJ BEOGEN MAXIMALE BEVEILIGING

Jouw partner moet alles doen wat in zijn mogelijkheden ligt om je hiervoor te behoeden. Vraag na welke stappen hij hiervoor onderneemt. Er bestaan best wel voldoende uitbreidingen om te proberen deze aanvallen te voorkomen:

  • Backups
  • Antivirus
  • Mail Security
  • Patch Management (zowel Windows als applicaties)
  • Geavanceerde Mail Security (ATP)
  • Uitgebreide Bedreigingsbescherming (ATS)
  • Multifactor Authenticatie
  • Threath Hunting

EERDER NIET

Is je zoon, broer, kennis of vriend een ICT-specialist voor de KMO? Enkel als je hierop duidelijk “ja” kan antwoorden zit je goed! Het gaat veel meer over de totaliteit dan over een specifiek onderdeel, een IT-partner dient je volledig te ontzorgen van je IT, dit gaat veel verder dan goed kunnen werken met Office of met een pc. Je moet met al je vragen en zorgen bij hem terecht kunnen.

Enkele voorbeelden:

  • Je partner dient een visie voorop te stellen en is op de hoogte van de laatste trends voor een groeiende KMO.
  • Hij zoekt steeds naar de beste prijs/kwaliteit verhouding en adviseert je in al je IT-zorgen.
  • Hij dient expert te zijn in veiligheid, moet ten allen tijde technische vaardigheden kunnen voorleggen die gebaseerd zijn op studie en/of certificaties.

LET OP

Vele website hosters voorzien ook in basis mailboxen met minimale (of geen) beveiliging, deze zijn handig om je eerste stappen te zetten maar niet meer dan dat. Om je vlekkeloze groei te ondersteunen ga je op zoek naar een totaaloplossing die een geheel vormt met de rest van je pakket. Idealiter werkt alles vlekkeloos samen: agenda’s, persoonlijke mailboxen, gedeelde mailboxen, contactlijsten. Deze zijn liefst beschikbaar op laptop, pc, tablet of smartphone.

BOXMOVING vs OPLOSSING

Stop met denken vanuit een technische oplossing maar bekijk het functioneel. Ik verduidelijk even, wanneer je op zoek gaat naar een laptop voor jezelf of een werknemer:

Zoek je dan naar een “HP Probook 650 met een i5-8265U CPU, 8Gb geheugen en 256Gb schijf” of zoek je naar “een oplossing voor waarmee je mobiel moet kunnen werken en waar het toestel startklaar wordt aangeleverd, met toelichting hoe te gebruiken, inclusief al je software oplossingen startklaar geïnstalleerd”?

Laat je IT-partner de ideale match uitzoeken, alles tiptop voorbereiden en instapklaar aanleveren. Dus bij een volgende bestelling op een online webshop denk je best nogmaals na. Kies ik voor een technische aankoop of voor een functionele oplossing die instapklaar wordt afgeleverd?

Is jouw onderneming zo afwijkend van die andere?

Waarom zou dat? Zijn niet veel van jouw type ondernemingen op zoek naar hetzelfde? Zoek naar een oplossing die gestandaardiseerd is, één die zijn nut al bewezen heeft. KMO CLOUD is gebaseerd op technologie die zich reeds bewezen heeft!

ZONDER TWIJFEL: JA

IT gebruiken is iets helemaal anders dan IT onderhouden. IT optimaal gebruiken kan aangeleerd worden, daarom is een opleiding voorzien het minimum. En bij voorkeur een degelijke opleiding! Zorg ervoor dat je zorgeloos aan de slag kan, je moet 100% kunnen vertrouwen in de werking van je oplossing. Laat je partner je hierin begeleiden!

NEEN

Je onderhoudt je auto toch ook niet zelf, dat doet je garagist. Hij zorgt ervoor dat technisch alles tiptop is. Dit kan je één op één doortrekken naar je IT-oplossing. Je IT-partner zorgt ervoor dat jij kan werken zonder je zorgen te maken over het technische aspect. Ga voor die ontzorging, je zal er achteraf dan kbaar voor zijn!

ABSOLUUT NIET

Indien je valt binnen onze doelgroep, namelijk maximaal 25 werkplekken, is het antwoord heel duidelijk: NEEN.

De “I can do it all” ITer bestaat niet meer, het pakket is zo uitgebreid geworden dat je nood hebt aan:

  • Support medewerker
  • Systeembeheerder
  • Functioneel ondersteunende medewerker
  • User Coach (voorziet in opleiding)
  • IT Manager

Partners kunnen je hier volledig ontzorgen, zij kunnen dit in pakket aanbieden en zo hun profielen voor verschillende klanten laten werken.

JA!

Ransomware, ook gekend onder de naam gijzelsoftware, is een soort malware. Hackers zorgen ervoor dat bedrijven en gebruikers geen toegang meer krijgen tot hun computer, systemen of persoonlijke bestanden. In ruil om alles weer te deblokkeren, vragen hackers losgeld (ransom) aan hun slachtoffers. Willig je hun eisen in en betaal je, beloven ze je gegevens vrij te geven. Of dit werkelijk zal gebeuren, weet je nooit zeker.

Het zijn vaak de grotere bedrijven die in het nieuws komen, maar KMO’s zijn de grootste slachtoffers van cyberaanvallen. Het CCB (Centrum voor Cybersecurity België) gaf aan dat in 2018 60% van alle aanvallen gericht waren op KMO’s. Dit aantal ligt zo hoog, omdat niet elke KMO een IT-afdeling heeft, waardoor het topic onderbelicht kan blijven. In dat geval zijn de gevolgen bij een aanval vaak bijzonder groot.

Train en informeer je medewerkers

Creëer bewustzijn rond ransomware en/of cyberaanvallen in zijn geheel. Vaak zijn medewerkers de zwakke schakel in het proces, omdat hackers gewiekste tactieken gebruiken waarbij ze zich voordoen als collega’s door het gebruik van sociale technieken. Communiceer daarom intern over cyberaanvallen en hoe deze kunnen ontstaan, maar bovenal train je medewerkers hoe ze hiermee kunnen omgaan. Dring aan op het belang van sterke wachtwoorden, vandaag de dag is een wachtwoord van 8 karakters niet meer
voldoende. Al te vaak komen wachtwoorden voor zoals azerty123 of wachtwoorden die de naam van jouw bedrijf bevatten.

Informeer medewerkers over de manier waarop ransomware (malware) zich verspreidt (e-mails, bestanden, etc.) en zorg dat dit voldoende wordt herhaald. Jouw IT-partner kan je hierbij ook helpen.

Ik ga ervanuit dat elk van jullie hier “ja” op zal antwoorden. WIE IS HIER NAMELIJK NIET NAAR OP ZOEK?

• Meer productiviteit

Organisaties die het IT-beheer intern willen houden en daarbij vooral brandjes blussen hebben vaak het idee dat dit voordelig is. De realiteit is echter anders: medewerkers kunnen zich niet voldoende focussen op hun eigen werkzaamheden doordat zij constant  geconfronteerd worden met kleine IT-vragen en problemen. De productiviteit binnen de organisatie daalt daardoor enorm. Kiezen voor het uitbesteden van het ICT-beheer is kiezen voor snelle oplossingen, minder tijdverlies en meer productiviteit. Storingen kunnen veelal telefonisch opgelost worden zodat je in geen tijd weer operationeel bent.

• Toegang tot de laatste technologieën

De technologische ontwikkelingen volgen mekaar in sneltempo op. Heel wat organisaties gebruiken nog verouderde technieken doordat zij niet op de hoogte zijn van nieuwe producten, software updates of applicaties. Vaak zijn het storingen of pannes die een aanleiding geven tot een upgrade. Een externe ICT-beheerder heeft vaak partnerships met toonaangevende bedrijven, zoals Microsoft en HP. Daardoor kan hij je informeren over de laatste ontwikkelingen en proactief verbeteringen voorstellen.

CONTACTEER ONS

Zorg voor een samenwerkingscontract met je IT-partner, je moet ten allen tijden je technische vraag kunnen stellen op een afgesproken medium (mail, telefoon, website). Dit samenwerkingscontract zorgt ervoor dat de afspraken rond support al op papier zijn gezet. Items hierin kunnen zijn: de reactie tijd, het afgesproken tarief, de manier waarop contact dient genomen te worden, de uren waarop je contact kan nemen.

Wanneer je een probleem ervaart is het niet het moment om eerst nog de samenwerking te gaan bespreken. Je wenst onmiddellijk toegang tot het juiste profiel op het afgesproken tijdstip.

Eén duidelijk antwoord: OPLEIDING & STANDAARDEN

Voorzie voldoende opleiding en standaardiseer, niet alleen bij de start van je nieuwe oplossing maar doorlopend. Dit kunnen herhaal opleidingen zijn of uitbreidingen op reeds gegeven opleidingen. Opleiding gaat zorgen voor meer vertrouwen bij je gebruikers. Men moet “durven” werken met de oplossing, dit wordt makkelijker als men zich zekerder voelt. Komt er dan toch nog een vraag boven moet je IT-partner klaar staan met support!

ZEKERHEID & STABILITEIT

Laat het duidelijk zijn, aangezien je dit leest: “IT beheerder is niet je job”, ieder heeft zijn talenten en doet waar hij/zij goed in is. Je kunt niet overal goed in zijn en dat is uiteraard geen probleem. Kijk of je dat werk niet kan uitbesteden. Dat geldt ook voor werk dat je echt niet leuk vindt. Jouw focus is je KMO.

Een samenwerking met een IT-partner is dan een logische stap. Kies voor totale ontzorging en kies hier goed.

TOCH NIET

Doordat ondernemingen steeds afhankelijker worden van IT is het productieverlies bij een eventuele panne enorm. Elke minuut dat een systeem niet draaiende is kost handenvol geld. Om snelle oplossingen te bieden is uitgebreide kennis en ervaring nodig.

Wanneer je een externe ICT-beheerder onder de arm neemt heb je meteen toegang tot zijn jarenlange ervaring en die van zijn team. Voor heel wat problemen die jij ervaart hebben zij reeds eerder een oplossing gevonden. Daardoor kunnen zij snel en betaalbaar actie ondernemen.

ZEKER EN VAST!

ICT-beheer gaat verder dan het draaiende houden van de  bestaande infrastructuur. Organisaties hebben met heel wat bijkomende vragen als ‘moeten we een disaster recovery plan opstellen?’, ‘hoe bied ik de nodige ondersteuning voor mobiele toestellen?’, ‘hoe veilig zijn mijn data?’, ‘wat is de beste print oplossing voor onze organisatie?’.

ICT is een heel uitgebreid specialisme. Een externe ICT beheerder begrijpt jouw behoeftes en kan aanvullende diensten en advies bieden.