Molenstraat 23, 3140 Keerbergen | 015 34 32 55 | info@slsconsult.be

Op zoek naar een nieuwe IT partner: Vermijd deze 7 fouten

Jouw KMO kan veel baat hebben bij de samenwerking met een IT partner. Je dient echter een aantal belangrijke fouten te vermijden bij het kiezen van de ideale.

Tijd die wordt besteed aan het uitzoeken van de technologie die je in jouw bedrijf gebruikt, kan kostbaar zijn. Terwijl je dat doet, kan je jezelf niet concentreren op zakelijke behoeften, wat vervolgens kan resulteren in een slechte klanttevredenheid.

Dit is waar IT partners om de hoek komen kijken.

Zij stellen je in staat hardware en computing-gerelateerde diensten uit te besteden, zoals beheerde IT-beveiliging en cloud computing. IT partners kunnen ook zorgen voor een robuuste IT-infrastructuur, zodat je jouw aandacht kunt richten op activiteiten die inkomsten genereren.

Hoewel er een groot aantal IT partners zijn waaruit je kan kiezen, voldoen ze niet allemaal aan de specifieke behoeften van jouw (kleine) KMO. En integreren met het verkeerde team kan je uitgaven verhogen door irrelevante diensten, terugkerende beveiligingsproblemen, problemen met gegevensback-ups en downtime.

Daarom dien je voorzichtig zijn bij het selecteren van je team. De enige manier om teleurstelling te voorkomen is het vermijden van deze zeven veelgemaakte fouten bij het zoeken naar de juiste IT partner.

DE 7 FOUTEN

EERSTE FOUT: AANDRINGEN OP DE NIEUWSTE TECHNOLOGIE

Veel adverteerders willen je doen geloven dat de nieuwste technologie al jouw problemen zal oplossen. Hoewel de nieuwste virtualisatie- of cloudoplossingen de activiteiten van veel ondernemingen kunnen verbeteren, zijn ze misschien niet geschikt voor je KMO.

Laat je dus niet verblinden door de hype rond nieuwe producten.

Overweeg zorgvuldig de resultaten die jouw IT partner je zal helpen bereiken en bepaal of de investering je in staat stelt deze te vervullen. Jouw leverancier moet je niet verwarren met state-of-the-art functies – hij moet je begeleiden en een naadloze integratie mogelijk maken.

TWEEDE FOUT: NEGEREN VAN RESPONSTIJDEN

Het is van essentieel belang de responstijden van je toekomstige IT partner te bepalen. Je moet hen vragen hoe lang ze er gewoonlijk over doen om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Zorg ervoor dat je ook de efficiëntie van hun on-site ondersteuning meet.

Niet informeren naar hun beschikbaarheid is een andere grote fout. Jouw IT-team moet 24 uur per dag diensten leveren, inclusief specialisten die jouw systeem bewaken.

Constante monitoring en beschikbaarheid kunnen ervoor zorgen dat je IT-problemen vroegtijdig kunt opsporen. De provider kan dan onmiddellijk patches en updates uitvoeren om rampen te voorkomen.

Bovendien moet jouw IT-provider eenvoudige toegang bieden tot zijn desk support. Je moet contact met hen kunnen opnemen via e-mail, telefoon en chat voor directe begeleiding.

DERDE FOUT: NEGEREN VAN CYBER SECURITY ASPECT

Het negeren van de beveiligingsfuncties van jouw IT-leverancier is misschien wel de grootste fout. Teams met onjuiste verdedigingsmechanismen kunnen uw systeem niet beschermen tegen cyberaanvallers, waardoor het risico toeneemt dat je gegevens en toegang tot bronnen verliest.

Om dit te voorkomen, moet je op zoek gaan naar IT-providers die je kunnen beschermen tegen malware en andere bedreigingen. Ze moeten ook prioriteit geven aan het beschermen van de vertrouwelijke gegevens van je bedrijf, zoals handelsgeheimen en klantinformatie.

Als het gaat om specifieke beveiligingsmaatregelen, moet je IT partner functies hebben die inbraken in gegevens onmiddellijk voorkomen bij detectie. De lijst omvat simulaties van phishing-aanvallen, filtering van webcontent, DNS-beveiliging, endpointbescherming, beheer van mobiele apparaten en bescherming van dark web.

Bovendien moeten verantwoordelijke teams inbraken in verkooppunten en netwerken elimineren voordat ze je systeem in gevaar brengen. Het is ook van het grootste belang dat zij zich houden aan de beveiligingsnaleving en overheidsvoorschriften.

VIERDE FOUT: HET BUDGET VERGETEN

bron: https://pixabay.com/photos/coins-pennies-money-currency-cash-912718/

Veel IT-bedrijven werken met pay-as-you-go-prijssystemen. Hoewel dit je helpt jouw initiële investering te minimaliseren, kan het gelijktijdig invoeren van een groot aantal technologieën zonder rekening te houden met de terugkerende kosten uw financiën verlammen.

Denk daarom twee keer na voordat je op de stippellijn tekent.
Doe grondig onderzoek naar je leveranciers en stel je budget op met professionele hulp. Deze stappen kunnen aanzienlijke frustraties in de toekomst voorkomen.

VIJFDE FOUT: SCHAALBAARHEID

Een van de grootste belemmeringen voor de groei van je KMO is het kiezen van een IT partner met een slechte schaalbaarheid.

Schaalbare IT-teams daarentegen stellen je bedrijf in staat zich te ontwikkelen en te groeien. Ze kunnen hun diensten voortdurend uitbreiden om tegemoet te komen aan de doelstellingen van je KMO, zelfs als deze doelstellingen veranderen.

ZESDE FOUT: GEBREK AAN TRAINING & FEEDBACK

Het verhaal houdt niet op zodra je een betrouwbare IT-leverancier hebt gevonden en met hem in zee bent gegaan. Nieuwe technologieën zullen niet op magische wijze je bottom line verhogen en de output verlagen.

Om je doel te bereiken, zullen je werknemers nog steeds moeten begrijpen hoe ze de nieuwe technologische oplossingen moeten gebruiken. Maar vergeet niet dat niet elk teamlid in staat zal zijn om nieuwe tools gemakkelijk te begrijpen. Sommigen geven misschien zelfs de voorkeur aan de bestaande platforms.

Gelukkig kan je IT-experts inhuren om hen te trainen. Deze professionals moeten eventuele complexe stappen vereenvoudigen en jouw personeel adviseren over hoe ze het meeste uit je nieuwe investering kunnen halen.

Sommige bedrijven organiseren ook regelmatige opleidingen, maar laten na om de prestaties van hun team te controleren. Dit is een grote fout, want zo kan je de reactie van jouw werknemers op de nieuwe technologieën niet beoordelen.

Voer daarom vragenlijsten en andere vormen van feedbackverzameling uit om eventuele zwakke punten te bepalen en aan te pakken.

ZEVENDE FOUT: HET NEGEREN VAN ERVARINGEN MET VORIGE CLIËNTEN

Het kiezen van een IT-leverancier is vergelijkbaar met het kopen van standaardproducten en -diensten. Het niet controleren van gebruikersreviews kan leiden tot teleurstelling.

Om een duidelijk beeld te krijgen van de capaciteiten van het IT-team, analyseer je hun huidige en vorige klanten uit vergelijkbare branches. Kijk naar reviews, testimonials en vraag de leverancier om een lijst met projecten en referenties.

Hierna zou je in staat moeten zijn om te zeggen of een IT-provider een ideale match is voor je bedrijf.

ZOEK DE "JUISTE" PARTNER

Niemand wil terechtkomen bij een slechte IT-leverancier die geen goede resultaten kan leveren, je bedrijf kwetsbaar maakt voor cyberaanvallen en andere kwetsbaarheden veroorzaakt. Je investering gaat in rook op, en je bedrijfsvoering lijdt eronder.

Gelukkig kunnen wij u een uitweg bieden.

Laten we een snel, vrijblijvend gesprek van 10-15 minuten regelen. We kunnen dan meer manieren bespreken om de juiste IT-leverancier te vinden en ervoor te zorgen dat je waar voor je geld krijgt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.