Molenstraat 23, 3140 Keerbergen | 015 34 32 55 | info@slsconsult.be

Phishing? Laat je niet vangen!

Phishing? Laat je niet vangen!

De feestdagen komen eraan en vele bedrijven lassen een welverdiende pauze in. In deze periode, waar vaak een andere collega de taken overneemt en niet altijd even goed op de hoogte is van de procedures, profiteren criminelen van onze kwetsbaarheid. Criminelen gaan niet met vakantie.

Wat is phishing?

Phishing is online oplichting door valse e-mails, websites of berichten. (voor onze KMO CLOUD klanten: De meeste van die phishing e-mails krijg je niet te zien omdat we ze uitfilteren op onze cloud omgeving), maar er zullen er altijd nog door de mazen van het net glippen. Blijf dus waakzaam en laat je niet vangen, zeker bij berichten van buiten de organisatie.

Hoe herken je valse berichten?

Maar hoe herken je die valse e-mails en hoe maak je het onderscheid met betrouwbare berichten? Slimme cybercriminelen kunnen je echt doen twijfelen. Enkele tips:

  1. Onbekende afzender
    Als je de afzender niet kent, moet je altijd alert zijn. Controleer daarom altijd goed wie de mail verstuurd heeft. Ook hier gebruiken oplichters soms namen die erg lijken op bestaande bedrijven. Check dus ook zeker of er een schrijffout staat in de naam van de afzender.
  2. Klik niet zomaar op een link
    Als je deze boodschap ziet staan in een mail, dan moet er altijd een alarmbel afgaan. In een phishingmail staat er namelijk altijd een link waar je op kan klikken. Natuurlijk is niet elke e-mail waar een link in staat verdacht maar je doet er wel goed aan om te controleren van wie de mail exact komt vooraleer je op de link klikt
  3. Controleer de link
    Als je ziet dat er een link in je mail staat, kan je zelf controleren of die verdacht is of niet. Check naar welke url (het unieke adres waarmee de locatie van een website op internet wordt aangegeven) de link verwijst. Dat kan je doen door met je muis even te zweven op die link (niet te klikken!). Links onderaan in je scherm zal je dan de domeinnaam zien. Als die bizar is, mag je er niet op klikken. Maar ook als er een schrijffout in staat, mag je niet klikken.
    Oplichters maken soms url linken die heel erg lijken op bestaande websites.
  4. Geen persoonlijke aanspreking en opdringerig taalgebruik
    Phishingmails worden naar duizenden mensen gelijk gestuurd. De aanspreking is zelden persoonlijk. De meeste e-mails bevatten aansprekingen zoals “Bete meneer”, of “geachte”. Dat is een eerste teken dat er iets niet klopt. Het taalgebruik in phishing mails is vaak ook heel opdringerig. De oplichters hangen een verhaal op over geld dat je nog moet overschrijven of een account die je dringend moet verifiëren. 
  5. Gewijzigde rekeningnummer op facturen?!
    Gewijzigde rekeningnummers moeten altijd een belletje doen rinkelen. Verifieer steeds telefonisch of dit effectief correcte informatie is!

Bron: radio2.be

Bij twijfel stuur even door naar onze support

Wanneer je twijfelt over de legimiteit hebben we liever dat je ons even de mail doorstuurt dan dat we je achteraf uit de modder moeten trekken!

Wij staan staan steeds klaar om te assisteren indien nodig!

Kristof

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *